پیچ و مهره

پیچ و مهره-پیچ-مهره

پیچ و مهره

پیچ و مهره-پیچ-مهره

رول بولت

استاندارد:


NMG: 115 / 116 / 121 / 150 / 151 / 154 / 155 


مکانیسم رول بولت که با نام انکر بولت نیز شناخته می شود به گونه ای است که درون سوراخ کار گذاشته شده افزایش حجم پیدا می کنند . رول بولت های قلابی یا چشمی که برای آویزان کردن اشیا از سقف ( لوستر ، گلدان و ... ) استفاده می شوند ، نیز زیر مجموعه همین نوع پیچ هستند . مشهورترین تولید کننده پیچ رول بولت در دنیا شرکتهیلتی است که متاسفانه اصل آن در کشور ما یافت نمی شود ولی به پیچ های موجود معمولا بر اساس استاندارد های این شرکت هستند و به اصطلاح از پیچ های مشابه هیلتی ایران استفاده می شود ، که از انواع مختلف آ ن با علامت های اختصاری H.S.A – S.H.K – H.S.L – H.D.A و غیر نام برد .

استاندارد جدید پیچ و مهره های سازه ای – پیچ و مهره اسکلت فلزی


 استاندارد جدید پیچ و مهره های سازه ای – پیچ و مهره اسکلت فلزی:


استاندارد جدید ASTM   مشخصات پیچ و مهره های سازه ای را تلفیق می کند. استاندارد جدید ASTM  استاندارد های رایج پیچ و مهره های سازه ای را در بر خواهد داشت و تلفیقی از شش استاندارد کنونی پیچ و مهره خواهد بود. با در نظر گرفتن صد ها میلیون قطعه پیچ و مهره ای که سالانه بر اساس مشخصات تعیین شده توسط استاندارد ASTM تولید می شوند صنعت از شیوه ای که توسط استاندارد جدید  ASTM  که F3125  است تهیه می شود منفعت خواهد برد. خصیصه ای برای پیچهای سازه ای با مقاومت کم وپیچهای سازه ای با مقاومت بالا و سخت کاری شده با حداقل مقاومت کششی 120Ksa(830Mpa)و150Ksi(1040Mpa)با رزوه های اینچی و میلیمتری.

اتصالات پیچ و مهره های سازه ای اجزاء ضروری و مهم یک اسکلت فلزی هستند که انواع مختلف سازه های فلزی را به یکدیگر متصل می کنند. از ساختمان های تا سازه های فضایی که در ترمینال هواپیمایی و تسهیلات ورزشی بکار برده می شوند.

شش استاندارد پیچ و مهره های اسکلت فلزی که در ASTM 3125  تلفیق شده اند بشرح زیر می باشند:

ASTM A325 , ASTM A325M     :شامل پیچ های فولادی سخت کاری شده با مقاومت معمولی

ASTM A490 , ASTM A490M     :شامل پیچ های فولادی سخت کاری شده با مقاومت بالا

ASTM F1825 , ASTM F2280     :شامل پیچ و مهره و واشر پیچ های کنترل

کمیته ASTM F16  با رهبری موسسه فلزی آمریکا و شورای تحقیق اتصالات فلزی طرح پیشنهادی فوق را جهت تلفیق این استاندارد ها مورد بررسی قرار داده است. این فرایند نیاز های صنعت را مشخص و راه حل های ارزشمندی را پیشنهاد داده است.

چادلارسون مدیر عامل شرکت تولیدی پیچ و مهره لی ژون و مدیر مسئول کمیته زیر مجموعه ASTM در پیچ و مهره های فولادی در این رابطه می گوید: بعنوان مثال می توان گفت وقتی دیدگاههای تازه ، همکاریها و تلاشها با همدیگر ترکیب شوند چه اتفاق جالبی خواهد افتاد.

بولت صفحه ستون

بولت صفحه ستون

در پروژه های ساختمانی، انکر بولت ( رول بولت ) ها به منظور نصب صفحه ( Plate ) های فلزی با ابعاد و ضخامت های مختلف به سطحوح ( Base Material ) از جنس بتن سخت شده، سنگ، آجر و ... مورد استفاده قرار می گیرند.


 

این صفحه ها امکان اتصال و جوشکاری قطعات فلزی مختلف به سازه بتنی به منظور اجرای انواع نماهای خشک و کامپوزیت، اجرای ساپورت های تأسیسات مکانیکی و الکتریکی، نصب تجهیزات و ماشین آلات و ... را فراهم می کند. اما آن چه در این میان اهمیت دارد، انتخاب انکر بولت مناسب با توجه به نوع عملکرد، سایز، ظرفیت باربری و محدودیت های نصب می باشد.

پیچ و مهره خودرویی

پیچ و مهره خودرو

 بر اساس گزارش اداره بیت المللی ایمنی حمل و نقل جاده ای : 

 

 شرکت تویوتا برای خودروی 226 – yaris ، 2015 خود فراخوان داده است چرا که ممکن است پیچ و مهره

های محورهای عقب این خودرو مناسب بسته نشده باشند . این پیچ ها ممکن است هنگام عملکرد چرخها شل شوند و باعث قفل شدن ناگهانی چرخها و یا آسیب دیدن اجزای ترمز چرخهای عقب شوند . این یک خطر جدی به لحاظ ایمنی محسوب میشود . این خودروها بین 8 سپتامبر 2014 تا 9 ژانویه 1 سال تولید شده اند. خدمات تویوتا پیچ های محور عقب را بررسی و در صورت لزوم محکم می کنند . این خدمات کاملا رایگان انجام میپذیرد صاحبان این خودرو می توانند با شماره زیر جهت انجام خدمات تماس بگیرند : 4331 - 331(800)

تولید پیچ و مهره خودرویی

 

تولید کننده انکربولت

تولید کننده انکربولت

 تولید کننده انکر بولت هایی که در سال 2013 در پل Bay شکستند هیچگاه به شرکت کالترانس نگفته بود بولتهایی را که در سال 2009 برای پل واشنگتن استیت تهیه کرده بودند هم ، همان مشکل را داشته است . خطایی که 45 میلیون دلار هزینه در پی داشته است کمتر از شش ماه پس از آنکه انکر بولت های مشکل دار در سال 2008 به کالیفرنیا رسیده بودند ، چند روز پس از نصب شکستند! این 6 انکر بولتی را که کمپانی Day son  در ایالت اوهایو برای ترمیم پل hood canal pontoon ( که کیت سپ را به تنگه المپیک در قسمت شرقی ایالت متصل می کرد . ) تولید کرده بود در روزهای آغازین نصب دچار شکست شده بودند . انکر بولتهایی که در ایالت واشنگتن شکسته بودند تقریبا مانند همان 96 بولت بکار رفته در پل Bayبوده اند که مقامات پل  Bay به جهت طراحی سازه بر اساس پایداری لرزه ای در طول شرقی این پل خریداری کرده بودند . 32 عدد از این بولتها به مدت 5 سال در معرض باران قرار گفتند که انها را درمعرض خوردگی هیدروژنی قرار داده بوده است . سپس پس از اعمال فشار در اثر بستن در مارس 2013 از هم گسیخته اند . وقتی مقامات کالیفرنیا پس از شکست انکر بولتهای پل Bay پیچها را مورد آزمایش قرار دادند ، دریافتند که علت در هر دو مورد یکسان بوده است : خوردگی هیدروژنی و زنگ زدگی فولاد سخت را از پا درآورده است . اما واشنگتن این بررسی را انجام نداد مطابق استانداردهای کالیفرنیا و واشنگتن برای ساخت پلها بایستی از پیچ فولادی با مقاومت بالا استفاده کرد حال آنکه فولاد با مقاومت بالا پس از انجام آبکاری گالوانیزه گرم مقداری از سختی خود را از دست خواهد داد . شرکت کالتراس این قانون را زیر پا گذاشت چرا که در طرح ایمنی لرزه ای بایستی از انکر بولتهایی با مقاومت بالا استفاده کرد و فکر می کردند ریسک شکسته شدن پیچ را کنترل خواهند کرد . اما مشخص نیست چرا انجام پوشش دهی بر روی این پیچ ها را متوقف کردند . مقامات هم اعلام کردند که این بولتها تا زمانی که در معرض رطوبت قرار نگیرند مشکلی نخواهند داشت . در واقع چنانچه کالترانس بر آنچه که در واشنگتن رخ داده واقف می بود از یک ضرر 45 میلیون دلاری جلوگیری میکرد . 

 

راسل کین که متخصص خوردگی هیدروژنی می گوید :

اگر کمپانی Day son در مورد احتمال وجود مشکل بالقوه در پیچ ها ( منظور پروژه واشنگتن است ) شانه ای داشت باید قبل از فروش ، به پروژه های پل سازی دیگری آنرا بررسی می کرد . اما ظاهراً کسی اصلا پیگیر اینکار نبوده است . در این میان مقامات این مساله را به گردن یکدیگر می اندازند و سعی میکنند تا توپ را در زمین تولید کننده پیچ و مهره که همان شرکت Day son است بیاندازند . شرکت Day son تا قبل از شکسته شدن آن 32 انکر بولت 900/1 عدد پیچ انکر بولت یا همان گرید برای ساخت پل Bay تامین کرده است . متخصصان بر این باورند سیستم سنتی خرید قطعات پل از فروشنده نمی خواهد تا خطاها را به مشتری گوشزد کند .

پروفسور Bob Bea که متخصص در تجزیه و تحلیل حوادث صنعتی می باشد می گوید : 

" در صنعت هوانوردی در ساخت هواپیما گروهها به سرعت با همدیگر ارتباط برقرار می کنند و یکدیگر را از وجود خطا مطلع می کنند ، اما در این مورد کمپانی Day son هیچ اجباری برای مطلع کردن هیچ کسی نداشته است . بیشتر بدین گونه است که مشتری باید حواسش را جمع کند ! " 

نه واشنگتن و نه Day son انکر بولتهایی را که در پل hood canal شکسته بودند را برای انجام آزمایشگاههای دقیق خوردگی هیدروژنی القایی نفرستاده بودند بلکه یک مهندس جوش را مسئول بررسی اینکار کرده بودند . آن مهندس هم مشکل ساخت را علت شکست اعلام کرده بود . بعدها او به به مقامات کالیفرنیا گفته بود که کسی در مورد اینکه پیچ ها پس از چند روز شکسته شده اند چیزی به او نگفته است که قطعا دلیل خوردگی هیدروژنی این اتفاق افتاده است . معولا شکستهای مرتبط با ساخت خیلی سریع اتفاق می افتند . اما Carmen که مدرس خوردگی هیدروژنی در موسسه آموزشی اتصالات می باشد . مقامات حمل . نقل در کالیفرنیا و واشنگتن را مقصر میداند .، نه تولید کننده پیچ را . 

Vertullo می گوید : طراحان محصول خوبی را برای اینکار انتخاب نکرده اند . اندروفریمیر مدیر بخش نقل و انتقالات می گوید: شرکت Day son بر اساس قرارداد عمل کرده و این اشتباه ناشیانه متوجه سفارش دهنده کالا می باشد و اینکه آنها دارند از زیر بار مسئولیت طفره می روند و گناه را به گردن یکدیگر می اندازند ...

اتصالات نوین تولید کننده انواع انکر بولت