پیچ و مهره

پیچ و مهره-پیچ-مهره

پیچ و مهره

پیچ و مهره-پیچ-مهره

پیچ آلن مغزی

پیچ آلن مغزی

 استانداردها:

بر اساس استاندارد DIN آلمان و ISO:


پیچ آلن مغزی 913-ISO4026

پیچ آلن مغزی  914-ISO4027

پیچ آلن مغزی915 -ISO4028

پیچ آلن مغزی916- ISO4029

پیچ های آلن مغزی  در صنایع مختلف  موارد مصرف فراوانی دارند برای بستن پیچ آلن مغزی همچون همه پیچ های آلنی  از آچار آلن مخصوص به خود بایستی استفاده کرد. بیشترین کاربرد این نوع پیچ در محورهای انتقال نیرو می باشد که در موتورهای صنعتی و ماشین آلات به وفور استفاده می شود.

حتما کسانی که کولر آبی خود را تعمیر می کنند با این نوع پیچ آشنایی دارند . آلن مغزی را میتوان تا انتهای پیچ داخل سوراخ پیچاند و سطح ان با سطح سوراخ یکی خواهد شد این نوع پیچ ها در شیر آلات نیز استفاده بسیاری دارند .


پیچ آلن

پیچ آلن

  بر اساس استانداردهای پیچ و مهره


ASTM A837، ASTM A873M، ASTM A574، ASTM A574M، ASTM A879، ASTM A879M


مطابق با:


ANSI B18.3.1M ، ANSI B18.3


DIN: 912 / 913 / 916


گرید:


 8.8-10.9-12.9


 


پیچ های آلن به آچار مخصوص آلن نیاز دارند که نوع آچار آلن آنها هم متفاوت است . آلن سر ستاره ای –          آلن چها رگوش – شش گوش و غیره . اگر نیاز باشد پیچی در جایی بسته شود و فقط با آچار مخصوص خود بتوان آنرا باز کرد قطعا برخی از پیچ های آلن گزینه خوبی خواهند بود . بیشترین کاربرد پیچ های آلن، صنعتی و جهت ماشین آلات و شیر آلات می باشند .

یو بولت-پیچ کرپی

یوبولت


استاندارد 

Din 3570


عمدتا برای بستن لوله به یک سطح فلزی استفاده می شوند البته قسمت خم این پیچ ها با توجه به پروفیل متفاوت است و می تواند V شکل یا U شکل باشد . . اگر در هر حال عبور از پلها به میله های محافظ کناری پلها دقت کنید تعداد زیادی از یو بولت ها را خواهید دید .      U بولت ها در ایران به پیچ کرپی معروف هستند . در واقع پیچ کرپی پیچ دو سر رزوهای است که آنرا خم کرده اند .

پیچ U شکل در متریال های مختلف بخصوص آهنی و استیل تولید میشود . پیچ استیل U شکل در مقابل رطوبت مقاوم است اما نوع آهنی بایستی تحت عملیات پوشش دهی قرار گیرد.

اسکلت‌ فلزیِ پیچ و مهره‌ای ساختمان چیزگراتر


عملکرد پیچ و مهره و هزینه های ناشی از محاسبات نادرست:

شرکت سور فیلد به دلیل عدم عملکرد صحیح پیچ و مهره های به کار گرفته شده در ساختمان چیزگراتر 1 میلیون پوند متضرر می شود:

شرکت سور فیلد پیمانکار اسکلت فلزی پیچ و مهره ای ساختمان چیز گراتر اعلام کرد جایگزینی پیچ و مهره های ساختمان لیدن هال در لندن تا کنون بالغ بر 1 میلیون پوند هزینه در بر داشته است. 

از سال 2013 سه عدد از پیچ و مهره هایی که در ساختمان چیزگراتر دچار شکست پیچ شده اند هزینه های مالی و زمان در پی داشته است. عملیات ساخت اسکلت فلزی پیچ و مهره بر اساس برنامه زمانبندی شده در حال پیشروی است و مسئولین معتقدند مشکل موجود به واسطه استفاده نادرست از پیچ و مهره ها سود سال جاری را تحت تاثیر قرار نخواهد داد. با شکست همین سه پیچ و مهره شرکت سور فیلد مجبور شد تمام پیچ و مهره های بسته شده را باز کرده و جایگزین نماید.


پیچ و مهره و الزام وجود آن

بدون استفاده از پیچ و مهره چگونه می توان اجزای یک خودرو را بهم متصل کرد؟در هر کابینت آشپزخانه ده ها پیچ به کار میرود(که بیشر آنها به پیچ mdf معروفند)،لوازم آشپزخانه ، اجاق گاز و یخچال و حتی چراغی که از سقف آویزان است ! احتمالا یک نوعی از انکر بولت (یا همان رول بولت یا بهتر بگوییم اکسپنشن بولت)مجموعه چراغ را به سقف متصل می کند و اگر حداقل از یک لامپ و یک سیم وسرپیچ استفاده شده باشد خود سرپیچ داخل آن حداقل از 2 پیچ و مهره برای بستن سیمهای فاز و نول استفاده شده است!

در واقع قطعه ای که تقریبا در تمامی صنایع کاربرد دارد و بی شک اگر پرمصرف ترین قطعه نباشد جزو پرمصرف ترین هاست ، قطعه ایست به نام پیچ !

اما این قطعه حساس در طول تاریخ پیدایش خود فراز و نشیب های بسیاری داشته است. صرف نظر از گمانه زنی ها در مورد مبدا پیدایش ، تولید پیچ بطور حرفه ای برای کاربرد صنعتی حدود یک قرن است که رونق پیدا کرده است پیچ ها در ابتدا با سر چهار گوش تولید می شدند و سپس پیچ شش گوش متداولتر شد .دستگاههای تولید پیچ در واقع نوعی دستگاه تراش بوده اند و شکل گل پیچ معمولا یا تراشیده میشده یا فورج گرم....اما امروزه این دستگاه ها ، کار فرم دهی پیچ را به صورت تمام اتوماتیک از برش طولی گرفته تا فورج سرد و رزوه زنی، انجام می دهند.

همه روزه پیچ ها و مهره هایی با شکل های جدیدتری طراحی می شوند وبر پیچیدگی و کارایی آنها افزوده می شود. با پیچیده تر شدن پیچ و مهره کار تولید آنها سخت تر می شود اما هر گاه طرحی برای

تولید کشیده میشود ، ایده ای برای تولید آن وجود خواهد داشت! 

تولید کننده پیچ